27. 4. 2015
V Plzni byla slavnostně otevřena výstava DOMUS
Pět řek, nádherná příroda, divadlo i stroj v jednotné hře. Werner Aisslinger, Marlene Huissoud, Jiří Příhoda, Jan Plecháč a Henry Wielgus, Maxim Velčovský a dvacítka dalších designérů z celého světa v nové krajině industriálního depa. Výstava vytvoří poutní místo, místo pro zastavení a vnímání symbolických příběhů naší současnosti, poutní místo v řeči současného designu.
„Ve spolupráci s renomovanými zahraničními a českými designéry jsme vytvořili zážitkovou instalaci. Instalace by se měla stát průsečíkem témat, kterými se Plzeň jako Evropské hlavní město kultury 2015 profiluje, poutním místem v pravém slova smyslu, místem reflektujícím progresivní proudy v současném designu a umění a zároveň autenticky reagujícím na soudobé duchovní potřeby a životní styl. Výstava je koncipovaná jako originální Gesamtkunstwerk, tedy souborné dílo, které má nejen vnější formu, ale i silný vnitřní příběh, což je vždy podstata dobrého designu,“ říkají ke svému konceptu kurátoři výstavy Jana Zielinski a Jiří Macek.
Voda, hra, země, mystika a stroj. Témata, která jsou podle kurátorů ryze plzeňská, ale zároveň dostatečně univerzální a konkrétní, aby se dala zpracovat řečí současného designu. Nadto jsou tématy, která jsou zásadní pro vývoj celé lidské společnosti – témata hledající základní otázky udržitelnosti současného rozvoje i nepřerušených vazeb současnosti s minulostí.
Voda byla zadána Michaele Tomiškové a Jakubovi Janďourkovi ze studia Dechem, kteří jsou Grand designéry roku 2014, a pro téma vody se nechali inspirovat klášterem v Plasích a barokními principy zjevného a skrytého.
Téma mystiky zpracovala Janja Prokič – Designérka šperku roku 2014, která na základě legendy klatovské madony vytváří model svatého grálu, a také Jiří Příhoda, který doplnil kapli o barokní šroubovici nazvanou Helix, která bude stoupat až do nejvyšších sfér Dómu k malé osobní poustevně.
Téma stroj bylo svěřeno Janu Plecháčovi a Henrymu Wielgusovi, kteří inspirovaní industriální minulostí Plzně vytvořili jednoduchý mechanický stroj, který bude po interakci s diváky hrát Ódu na radost.
Maxim Velčovský se ujal tématu hra a vytvořil jakýsi současný neónový erb Plzeňska. Plačící madona, barokní poutní stezka, Škodovy závody, Spejbl a Hurvínek, pivo, fotbal atd.
Téma země potom zpracoval autor celé instalace Werner Aisslinger, který uvnitř skleníku bude mít umístěnou instalaci nazvanou Chair Farm. Jedná se o křeslo, které pokud se správně zalévá, tak roste přímo uprostřed výstavy.