Prague International Design Festival

Zpět

Devatenáctý ročník Designbloku – 300 vystavujících a rekordní potenciál

15. 12. 2017

Devatenáctý ročník Designbloku – 300 vystavujících a rekordní potenciál

Pražský mezinárodní festival designu poprvé ve své historii uzavřel své brány předčasně, po pádu střešní krytiny budovy Průmyslového paláce na holešovickém Výstavišti. Designbloku se v letošním roce zúčastnilo rekordních 304 vystavujících ze 13 zemí, kteří představili svoji tvorbu od 26. – 28. října 2017. Během čtyř dnů, kdy byla výstava otevřena, ji stihl navštívit obrovský počet návštěvníků, kteří zhlédli špičkově připravené prezentace českých i zahraničních designérů.Co tedy letošní Designblok návštěvníkům nabídl?

Designblok si pro svůj devatenáctý ročník vybral téma Jídlo. Na vizuálech zachytil mladé designéry uprostřed velkolepé dortové bitvy.  Jídlo se jako téma odrazilo ve všech výstavních prostorech a protínalo celou přehlídku včetně doprovodného programu. Tematickou výstavou byla osazena Designérie, střední hala Průmyslového paláce, který byl letos již potřetí hlavním výstavním místem Designbloku. Scénografii, která představovala českou cukrárnu plnou gigantických dortů, perníkových srdcí, cukrových vat, laskonek ale i kolotočů, které s nadsázkou reagovaly na prostor Výstaviště, navrhli Maxim Velčovský a Veronika Jiroušková.

 

Statistiky

Na holešovické Výstaviště v průběhu čtyř dnů zavítalo 32 226 návštěvníků, společně s expozicemi umístěnými mimo pražské Výstaviště pak Designblok navštívilo více než 47 226 návštěvníků. I přesto, že Designblok z bezpečnostních důvodů musel své brány zavřít o dva dny dříve, podařilo se dosáhnout neuvěřitelných 85% návštěvnosti loňského ročníku, čímž ten letošní směřoval k rekordnímu počtu návštěvníků za celou historii festivalu.

Designblok nabídl instalace a výstavy celkem na 36 místech po celé Praze a speciální instalace ve veřejném prostoru. V Superstudiu, v pravém křídle Průmyslového paláce, se představilo 75 výrobců, distributorů a firem spolu s 13 mediálními tituly. V Art House mohli návštěvníci zhlédnout 22 uměleckých projektů a Openstudio uvedlo 154 prezentací designérů, designérských studií a školních ateliérů. Zajímavé instalace nabídla také letošní soutěž Diploma Selection, které se zúčastnilo 15 produktových designérů, jejichž společnou výstavu mohli návštěvníci spatřit v Openstudiu a 15 módních designérů, kteří uvedli své kolekce na přehlídkovém mole. Celkem se na Designbloku představili designéři z Holandska, Velké Británie, Rakouska, Švýcarska, Ukrajiny, Maďarska, Rumunska, Polska, Německa, Estonska, Slovenska, Španělska, Francie a České republiky.

 

Zahraniční hosté

Pozvání do Prahy na devatenáctý ročník Designbloku přijali významní hosté z řad špičkových evropských designérů, kteří v průběhu týdne představili návštěvníkům své expozice a výstavy. Kromě vlastních instalací se zúčastnili také přednášek a živých diskuzí s návštěvníky v Openstudiu. Letošní ročník předvedl mimořádnou zahraniční účast. V Superstudiu uvedl hlavní host festival Richard Hutten retrospektivní výstavu svých prací z posledního roku. V Art House se představil Patrick Rampelotto, který dlouhodobě tvoří ve Vídni, kde studoval v ateliéru Bořka Šípka. Dále se v Art House představilo studio chmara.rosinke se svým konceptem futuristické kuchyně a Frank Tjepkema uvedl impozantní svítidlo, které vzniklo pro českou značku Preciosa. Časopis Dolce Vita představil v Superstudiu francouzského architekta a designéra Martiala Marqueta, který uvedl autorský koncept jídelny.

 

Na přehlídkovém mole se představila hlavní hvězda módní části, ukrajinská módní návrhářka Yana Chervinska ve společné přehlídce s designérkou šperku roku 2016 cen Czech Grand Design Markétou Kratochvílovou.  Kromě těchto tvůrkyň patřilo molo také 15 mladým módním návrhářům ze soutěže Diploma Selection a loňské vítězce soutěže Jorieke Tenbergen.

 

Diploma Selection 2017

Designblok ve spolupráci s EUNIC Cluster ČR počtvrté uvedl mezinárodní soutěž diplomových prací Diploma Selection, která nabídla tvorbu nejtalentovanějších diplomantů z Evropy. Devatenáctý ročník obdržel více než 152 přihlášek absolventů ze 42 prestižních evropských univerzit ze 17 zemí. Ve finálovém výběru se nakonec představila patnáctka produktových designérů a patnáctka módních návrhářů. Finalisté letos přijeli z deseti světových zemí včetně Nizozemí, Španělska, Estonska, Polska, Německa nebo Slovenska. Do soutěže bylo vybráno také 11 prací mladých designérů z České republiky.

Finalisté produktové části se představili formou výstavy v Openstudiu. K vidění byly například porcelánové figurky symbolizující tři emocionální složky člověka, kolekce objektů, které čekají, až jim význam přiřkne sám uživatel, budoár fetišismu, porcelánové objekty leptané kyselinou nebo recyklovaná kolekce ze zbytků kožedělného průmyslu. Módní kolekce byly návštěvníkům představeny v prostoru Garden Stage ve střední hale Průmyslového paláce. Svoji nejnovější kolekci předvedlo celkem 15 módních návrhářů, mezi kterými byla vidět rovněž kolekce plavek Pavlíny Miklasové a oděvní performance Lenky Vackové z pražské UMPRUM.

 

Doprovodný program

Devatenáctý Designblok vsadil na bohatý doprovodný program, který se odehrával hned na několika místech, především pak v tematické, obřími dorty osázené Garden Stage, která vytvořila středobod dění. Odehrálo se na ní 17 módních přehlídek českých i zahraničních módních designérů a koncert skupiny Please the Trees. Garden Stage se stala také podiem pro divadelní představení SOMA, kuchařskou show i pásmo O jídle a pití. Díky velkorysému prostoru ve střední hale, variabilitě stage i různorodému programu se stala Garden Stage mimořádně navštěvovaným místem pro dospělé i děti. 

Neméně živé centrum dění vytvořila v Openstudiu diskuzní platforma Reflex Stage. Návštěvníci měli možnost setkat se během přednášek se zahraničními hosty Designbloku i českými designéry, kteří jim v rámci samostatné přednášky představili svoji tvorbu. Na Reflex Stage probíhaly také diskuze na témata propojení s jídlem ve spolupráci s časopisem Reflex. Obě platformy, centrální Garden Stage i diskuzní Reflex Stage nabídly pestrý program každý den Designbloku. 

       
       
 


Novinkou letošního ročníku byla v rámci doprovodného programu platforma Design & Business na podporu rozvoje spolupráce designérů a firem. Designblok ve spolupráci s organizací Czechdesign, hlavním mediálním partnerem, připravili stálou instalaci, hot desk, komentované prohlídky pro firmy i odbornou konferenci, která zástupcům firem představila základní rysy spolupráce s designéry a napověděla, jak pro svůj projekt vybrat vhodného autora a realizovat úspěšnou spolupráci.

 

 

Ceny Designbloku 2017

Nejlepší projekty a instalace Designbloku byly tradičně oceněny porotou složenou z českých i zahraničních novinářů. V rámci slavnostního večera, provizorně přesunutého do divadla Na zábradlí po uzavření prostoru pražského Výstaviště, byla vítězům předána ocenění. Hodnoceny byly nejlepší instalace výrobců, distributorů, školních studií i designérů a designérských studií. Absolutním vítězem a držitelem hlavní ceny Desingbloku se stala značka Rückl, která byla oceněna za novou kolekci, kreativní zpracování instalace a celkové znovu zrození tradiční české sklářské značky. Všichni nominovaní i vítězové si kromě trofeje, kterou bylo letos tematicky zlaté srdce, odnesli také speciální odznaky, které návštěvníkům pomohly zmapovat ty nejpovedenější prezentace pražského týdne designu.

 

Charitativní projekty

Kromě udělování cen pro nejzdařilejší projekty byl tradičně v rámci slavnostního večera předán šek pro charitativní projekt, který zpravidla odráží téma celého Designbloku. Letos jím byla nezisková organizace Loono s novou kampaní Žiješ srdcem, která pomocí workshopů a přednášek učí správné péči o srdce a prevenci vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Srdcem žijí také designéři, kteří připravili vlastní umělecké výtvory ztvárňující lidské srdce. Liběna Rochová navrhla speciální šaty, šperkařka Janja Prokić vytvořila náhrdelník ve tvaru anatomického srdce, které skrývá svůj vlastní, tolik cenný a křehký svět, se svými ilustracemi se zapojili také Tomski&Polanski nebo Michal Bačák, který převtělil lidské srdce v rostlinný organismus. Díla všech dvanácti designérů, mezi které se zařadil také Maxim Velčovský, Tadeáš Podracký, Markéta Kratochvílová nebo studio Dechem, se představila ve výstavě Loono v Superstudiu a následně poputují do pražské DSC Gallery, kde budou vystavena od 14. do 30. listopadu 2017. Následovat bude dražba a výtěžek z ní rovněž podpoří workshopy a přednáškovou činnost Loona.

Stejně jako v loňském roce Designblok podpořil také projekt Fokus Praha. V jeho instalaci našli návštěvníci speciální psycholampu, která jim zprostředkovala na vlastní kůži zážitky člověka se schizofrenií. Podporu dostali také Srdcerváči, jejichž instalaci na podporu zaměstnávání OZP našli návštěvníci v Superstudiu.

 

Letošní Designblok byl rekordní. Měl rekordních 304 vystavovatelů, v sobotu měl rekordní návštěvnost a trval rekordně nejkratší dobu. Předčasně ho totiž ukončila v neděli vichřice. Přesto to byl ročník mimořádně silný, nabitý mimořádnými výstavami, vládla na něm skvělá atmosféra. Už teď se těšíme na dvacátý ročník,“ říká Jana Zielinski, ředitelka Designbloku.

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
Nastavení Souhlasím
Souhlas můžete odmítnout zde.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.