menu
Generální partnerGenerální partner
Zprávy

Jubilejní dvacátý Designblok přilákal rekordních 50 550 návštěvníků

< 10 / 371 >

Dvacátý Designblok přilákal rekordních 50 550 návštěvníků

Designblok, Prague International Design Festival je největší výběrová přehlídka designu a módy ve střední Evropě. Pražského festivalu designu se v letošním roce zúčastnilo rekordních 343 značek, designérů, studií, umělců i škol z dvanácti zemí. Dvacátý ročník proběhl od 25. do 29. října 2018 v prostorách holešovického Výstaviště a v Colloredo-Mansfeldském paláci, kde byla výstava Manifest prodloužena do 4. listopadu 2018. Designblok během pěti dnů přivítal desítky tisíc návštěvníků, kterým nabídl kromě rozsáhlé výstavy také třídenní maraton módních přehlídek, diskuze a přednášky českých i zahraničních hostů a program pro děti. 

Co tedy letošní Designblok přinesl?

Designblok si pro svůj dvacátý ročník vybral téma Oslava jako symbol svého dvacetiletého jubilea
i 100. výročí založení Československa, které od začátku roku rezonuje nejen kulturní scénou. Obě výročí tak určila tematické směřování a dramaturgii největšího festivalu designu a módy ve střední Evropě.

„Centrem dění jubilejního ročníku byla Designérie, krajina prožitků i her, fantazijní svět v duchu hlavního tématu, kterým byla OSLAVA. Vznikla podle návrhu architekta Jana Rosického ze studia

A69, který pro předchozí ročníky festivalu kreativně zpracoval prostory po celé Praze. Po Grandhotelu Evropa, botelu Neptun nebo Nákladovém nádraží Žižkov vtiskl podobu slavnostní Designérii. Vlajkosláva, kruhová stage, Masaryk, hora Říp, obří klouzačka a interaktivní instalace pro děti i dospělé byly umístěny v srdci celého Designbloku,” popsala ředitelka Designbloku Jana Zielinski.

Jsem šťastná, že se Masaryk symbolicky dvacátého ročníku zúčastnil. Je nejen symbolem prezidenství, na které můžeme být hrdi, ale byl také velkým podporovatelem českého designu. Ten byl za jeho vlády symbolem pokrokového mladého státu.“ Jana Zielinski pro Reflex.cz

Statistiky

Dvacátý ročník největšího festivalu designu a módy ve střední Evropě letos opět pozval návštěvníky do prostoru Výstaviště Praha Holešovice, kde bylo umístěno Superstudio, Openstudio i Art House a také do Colloredo-Mansfeldského paláce, kde byla umístěna profilová výstava Manifest. Již potřetí byla otevřena zážitková interaktivní krajina Designérie ve střední hale Průmyslového paláce, která vizuálně nesla ústřední téma Designbloku. Kromě prostoru na Výstavišti, kde bylo umístěno v Průmyslovém paláci, na piazzetě před palácem a v Lapidáriu Národního muzea více než 14 000 m2 výstav a Colloredo-Mansfeldského paláce byla zapojena také řada galerií, pop-up shopů a showroomů po celé Praze jako například kulturní pop up Canapé by SOFFA na adrese U Obecního dvora, výstava MINI WONDERS Galerie Českých center nebo tvorba desítek designérů v kreativní galerii Deelive v centru Prahy.

Na holešovické Výstaviště a do Colloredo-Mansfeldského paláce v průběhu pěti dnů Designbloku zavítalo celkem 41 834 návštěvníků: z toho 27 223 dospělých, 10 891 studentů, seniorů a ZTP a 3 720 dětí do 15 let. Společně s expozicemi umístěnými mimo prostor Výstaviště pak Designblok navštívilo více než 50 550 návštěvníků.

V Superstudiu, v pravém křídle Průmyslového paláce, se představilo 80 výrobců, distributorů, firem a mediálních titulů. V Art House mohli návštěvníci zhlédnout 20 uměleckých projektů a Openstudio uvedlo 148 prezentací designérů, designérských studií a školních ateliérů. Zajímavé instalace nabídla také letošní soutěž Diploma Selection, které se zúčastnilo 15 produktových designérů, jejichž společnou výstavu mohli návštěvníci spatřit v Openstudiu a 15 módních designérů, kteří uvedli své kolekce na přehlídkovém mole. Designblok dále nabídl instalace a výstavy na 38 místech po Praze. Celkem se na Designbloku představili designéři z Belgie, Rakouska, Bulharska, Nizozemí, Norska, Polska, Německa, Slovenska, Francie, Švýcarska, Velké Británie a samozřejmě České republiky.

„Letošní ročník Designbloku byl důstojnou oslavou svého 20. výročí, a to především díky dech beroucí expozici Manifest v Colloredo-Mansfeldském paláci, účasti významných zahraničních hostů a bohatému doprovodnému programu včetně osobitě pojatých módních přehlídek. Prezentace firem i designérů obecně dosahovaly dobré kvality bez překvapivých výkyvů, ať už jedním či druhým směrem. Pomyslným symbolem letošního ročníku pro mne bylo křeslo Chips, jež pro Ton navrhla Lucie Koldová.“

Tereza Kozlová, novinářka a publicistka

Místa Designbloku

Hlavním prostorem letošního Designbloku byl areál Výstaviště Praha Holešovice, který kromě výstavy v budově Průmyslového paláce nabídl rovněž unikátní expozice v budově Lapidária Národního muzea a venkovní piazzetu.

Superstudio bylo umístěno v pravém křídle secesní budovy Průmyslového paláce.  V architektuře Jana Rosického se návštěvníkům představily novinky z oblasti nábytku, svítidel a bytových doplňků v podání prestižních českých i zahraničních značek a výrobců. Tradiční česká značka Brokis vystavila novou kolekci svítidel od art direktory značky Lucie Koldové, instalace firmy Ravak zaujala solitérním kusem vany SOLO, Vitra poprvé českému publiku představila
Stool-Tool od Konstantina Grcice, jako hlavní partner projektu se představila také automobilová značka Renault s  konceptem DeZir.

Openstudio bylo situováno v levém křídle budovy Průmyslového paláce a jako každý rok bylo prostorem pro přehlídku tvorby 148 designérů a designérských studií z řady evropských zemí. Návštěvníci měli možnost zhlédnout rovněž prototypy a produkty bez komerčního výrobce. V Openstudiu byla umístěna také přehlídka nejlepších diplomových prací designérů z 12 zemí Evropy v rámci soutěže Diploma Selection. Součástí byla také diskuzní platforma Reflex Stage, kde se představili v samostatných přednáškách designéři i zahraniční účastníci a proběhly diskuzní bloky časopisu Reflex se zajímavými hosty.

Po loňském úspěchu se i letos návštěvníkům otevřela Designérie, zážitková krajina ve střední hale, která nabídla interaktivní instalace vytvořené českými designéry speciálně pro Designblok. Pod vedením architekta Jana Rosického byla hala oživena vlajkoslávou, skákací horou Říp, sochou T. G. Masaryka od Maxima Velčovského nebo obří klouzačkou. K dispozici byla také kavárna, kde mohli návštěvníci posedět na novince Stool-Tool od značky Vitra a načerpat nové síly před další cestou za designem. Srdcem Designérie byla Garden Stage. Ta nabídla v průběhu týdne živý doprovodný program včetně 32 módních přehlídek a přednášky hvězdy letošního ročníku
Jaime Hayona.

Art House byl v letošním roce otevřen již popáté a nabídl dvacítku výstavních konceptů renomovaných českých a zahraničních designérů a umělců v interakci s prostředím Lapidária. Koncepci Art House měla na starosti kromě kurátorů Designbloku také šéfredaktorka časopisu Dolce Vita Danica Kovářová.

Výstava Manifest nabídla instalace dvacítky českých i zahraničních designérů, kteří promítli vlastní přístup k designu a roli designéra. Všechny instalace vznikly speciálně pro jedinečný prostor Colloredo-Mansfeldského paláce, který návštěvníci mohli zhlédnout až do 4. listopadu 2018.

Do programu se zapojily také galerie, showroomy a koncept story z celé Prahy, které pro návštěvníky připravily premiéry svých produktů a akce v showroomech.

Téma

Designblok každý rok přichází s hlavním tématem, které protíná celou akci a zároveň se objevuje jako motiv v řadě instalací vystavujících. Po tématech Ikony, Dětství, Svoboda, Sport nebo Jídlo určili organizátoři pro dvacátý ročník téma Oslava, které upomíná jak 20. ročník Designbloku tak 100 let od založení Československa. „Designblok oslavil 20 let a Česko slaví 100 let výročí vzniku samostatného státu. Je tedy důvod k oslavě. Milujeme design a jsme rádi, že se mu v naší zemi daří. Dvacet let jsme věnovali jeho propagaci, propojování českých designérů s mezinárodní scénou, navazování spolupráce mezi tvůrci a průmyslem. Letos chceme oslavit český design a jeho soudobou kvalitu. Zároveň věříme, že jsme vlastně teprve na začátku. A tak je letošní Designblok důkazem naší víry v dobrou budoucnost naší země,“ vysvětlil kreativní ředitel Designbloku Jiří Macek.

Vizuál dvacátého ročníku zachytil dvojici cyklistů na jediném kole, která v sobě spojuje symboliku neustálého pohybu vpřed, odhodlání i nutnosti empatie, vzájemného porozumění, ale i radosti z jízdy, často obohacené o akrobatické kousky. „Bez lehkosti a radosti by se z jízdy vytratila i motivace, bez silného týmu a zázemí bychom skončili po pár prvních kilometrech. Když se to takto shrne, zní to asi příliš vážně, ale 20 let Designbloku byla jízda, která nás stále baví a žene vpřed,“ doplnil kreativní ředitel Designbloku Jiří Macek. Fotografie pro vizuály, které postupně odhalovaly dvojici sportovců, vytvořil Salim Issa, grafickou stránku zpracovala Martina Černá ze studia Imagery.

Zahraniční hosté

Pražský festival přivítal celou řadu zahraničních hostů v čele s  Jaime Hayonem, hlavním hostem letošního ročníku, který uvedl průřez svojí tvorbou ve výstavě Manifest v  Colloredo-Mansfeldském paláci.

Historický palác uvedl dále Ineke Hans, hvězdu holandského designu, které je vlastní výrazné tvarosloví vycházející z lidových tradic.  Pro výstavu Manifest připravila světovou premiéru novinky pro českou značku Křehký, s níž spolupracovala už v minulosti. Francouzská designérka Marléne Huissoud, která se ve své tvorbě inspiruje procesy a životními cykly hmyzu, se představila s kolekcí hliněných objektů. Nechybělo ani rakouské duo chmara.rosinke a vlastní instalaci uvedl rovněž španělský designér Jorge Penadés, který v minulosti vyhrál soutěž Designblok Diploma Selection.

„Letošní účast zahraničních špičkových designérů byla mimořádně silná. Díky podpoře partnerů tak dvacátý ročník mohl oslavovat tím, co je pro nás nejdůležitější. Totiž uváděním českého designu do mezinárodního kontextu. Určitě největšími hvězdami byli Jaime Hayon, Ineke Hans nebo Jacopo Foggini. Sledujeme však i nastupující generaci a máme radost, že z  vítězů soutěže Diploma Selection se stávají uznávaní tvůrci na mezinárodní scéně,“ vysvětlila Jana Zielinski, ředitelka Designbloku. 

Art House umístěný v Lapidáriu Národního Muzea pokračoval ve zkoumání aktuálních možností designu ve smyslu umělecké formy a jejich prolínání se současnou uměleckou scénou. Ve výběrů kurátorky Danici Kovářové, šéfredaktorky časopisu Dolce Vita a kurátorů Designbloku Jany Zielinski a Jiřího Macka vedle sebe návštěvníci našli tvůrce několika generací i tvůrčích východisek a postupů, a to jak z Čech, tak z celé Evropy. Vedle aktuálních projektů hvězd mezinárodní scény Matteo Cibice, Philippa Cramera nebo Marcina Rusaka nechyběly ani objevné projekty nastupující generace autorů v čele s okouzlujícím projektem nového konceptu stolování Anny Bera, textilním obrazem Anety Dvořákové nebo opulentní sklářskou poctou cyklistice od GlassBrothers. V prostoru Lapidária návštěvníci v interakci se sochami a architektonickými fragmenty viděli také projekty stálic českého designu jako je Jiří Pelcl, Liběna Rochová, Rony Plesl nebo Jiří Šuhájek.

Diploma Selection 2018

Designblok ve spolupráci s EUNIC Cluster ČR popáté uvedl mezinárodní soutěž diplomových prací Diploma Selection, která nabídla tvorbu nejtalentovanějších diplomantů z Evropy. Dvacátý ročník obdržel 109 přihlášek absolventů z 22 prestižních evropských univerzit. Ve finálovém výběru se nakonec představila patnáctka produktových designérů a patnáctka módních návrhářů. Finalisté letos přijeli z dvanácti evropských zemí včetně Nizozemí, Švýcarska, Belgie, Polska, Německa nebo Velké Británie. Do soutěže bylo vybráno také 6 prací mladých designérů z České republiky.

Finalisté produktové části se představili formou výstavy v Openstudiu. K vidění byly například pěstovatelné bio obaly, nábytek z recyklovaného materiálu nebo sedací souprava s tématem deprese. Módní kolekce byly návštěvníkům představeny v prostoru Garden Stage ve střední hale Průmyslového paláce. Svoji nejnovější kolekci předvedlo celkem 15 módních návrhářů. V Openstudiu se představila i vítězka minulého ročníku soutěže Anna Banout, která loni uspěla s projektem Syria 2087, kdy ve svých objektech propojila příběhy ze Sýrie a z Marsu.

Vítěze obou sekcí volila mezinárodní porota složená z významných kurátorů, galeristů i novinářů. Z 15 diplomových prací v oblasti produktového designu byl vybrán projekt Alexandera Schula z Holandska s názvem Substantial, který se ve své práci věnuje důležitosti designu v otázce ochrany zdrojů a recyklace. Mezi patnácti módními kolekcemi zvítězila Ramona Salo Myrseth s kolekcí I am not the Grass in your Boots inspirována Laponskem. Ocenění autoři obdrželi 1000 Eur na rozvoj nové kolekce, věcné ceny od společnosti T-Mobile a možnost prezentace nové kolekce na dalším ročníku Designbloku. Stejně jako se v letošním roce prezentovali vítězové ročníků předchozích, kteří tím měli možnost představit posun ve své tvorbě nejen návštěvníkům, ale také porotě.

V porotě produktového designu soutěže Diploma Selection 2018 zasedli: 

Juliet Kinchin, kurátorka designu, New York; Lina Kanafani, kurátorka, galeristka, MINT shop, Londýn; Rossana Orlandi, galeristka, Spazio Rossana Orlandi, Miláno; Tulga Beyerle, ředitelka Muzea uměleckých řemesel Drážďany – Pilnitz ; Agnieszka Jacobson, School of Form, Poznaň; François Leblanc, galerista, Gallery S. Bensimon, Paříž; Gilles Massé, Wallpaper Store, Miláno; Cok de Rooy, kurátor, galerista, Frozen Fountain, Amsterdam; Adam Štěch, kurátor a teoretik designu, Okolo (CZ); Hans Stefan Moritsch, designér, programový ředitel New Design University (AT), Stephan Hamel – konzultant v oblasti designu, poradce při tvorbě značky (IT), Maria Critstina Didero, kurátorka a spisovatelka (IT), Ineke Hans, designérka, zakladatelka studia Ineke Hans a London Salons (NL)

V porotě módního designu soutěže Diploma Selection 2018 zasedli:

Natasha Binar, módní teoretička (DE); Esther Sternkopf, kreativní ředitelka, ELLE PL, Varšava; Noémie Schwaller, šéfredaktorka, DASH Magazine (UK); Andrea Běhounková, šéfredaktorka, Vogue (CZ); Danica Kovářová, šéfredaktorka, Dolce Vita (CZ); Veronika Ruppert, novinářka, redaktorka. Modeschau, Radio Wave, (CZ); Jan Králíček, novinář, módní konzultant, Vogue (CZ), Petr Matějček, šéfredaktor, ELLE (CZ)

Doprovodný program

Dvacátý Designblok vsadil na bohatý doprovodný program, který se odehrával hned na několika místech, především pak v tematické, vlajkoslávou zaplavené Designérii na Garden Stage, která vytvořila srdce Designbloku. Odehrálo se na ní 32 módních přehlídek českých i zahraničních módních designérů, přednáška Jaime Hayona a udílení Cen Designbloku a Cen Diploma Selection. Díky velkorysému prostoru ve střední hale, variabilitě stage, kavárně, skákacímu Řípu, klouzačce i různorodému programu se stala Garden Stage mimořádně navštěvovaným místem pro dospělé i děti. 

  Neméně živé centrum dění vytvořila v Openstudiu diskuzní platforma Reflex Stage. Návštěvníci měli možnost setkat se během přednášek se zahraničními hosty Designbloku i českými designéry, kteří jim v rámci samostatných přednášek představili svoji tvorbu. Obě platformy, centrální Garden Stage i diskuzní Reflex Stage nabídly pestrý program každý den Designbloku. 

Charitativní projekt

Designblok každoročně podporuje také charitativní projekt. Letos jím byla organizace Debra, která pomáhá lidem s  nemocí motýlích křídel. Právě pro Debru vytvořila oděvní designérka Liběna Rochová ve spolupráci s  výtvarníkem Musou speciální kolekci NADOTEK, jejíž premiéra na přehlídkovém mole se odehrála v pátek 26. října. V  závěru přehlídky ředitelé Designbloku předali šek na 100 .000 Kč na podporu nadace Debra ČR. Modely bylo možné zakoupit také v  Superstudiu v  pravém křídle Průmyslového paláce.

13. 11. 2018

Při poskytování služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Rozumím