menu
Generální partnerGenerální partner

Designblok
Pražský mezinárodní festival designu
5. – 9. 10. 2022

Krok za krokem k udržitelnosti. Designblok hledá řešení ekologických otázek společně s designéry a poprvé předá Cenu Veolia za udržitelný design

Designblok směřuje s každým ročníkem o krok dál k udržitelnosti. Z recyklovaných materiálů vznikla letošní Designérie, srdce Designbloku, místo tištěného katalogu se přešlo na online verzi a aplikaci a automobilovou flotilu tvoří elektronické vozy. Nutnost reagovat na současnou ekologickou situaci se ale odráží hlavně v počinech jednotlivých designérů a v jejich instalacích. Zcela poprvé zařadil festival mezi Ceny Designbloku novou kategorii – ocenění za udržitelný design ve spolupráci se společností Veolia. Ta se stala novým partnerem festivalu a bude se podílet na dalších krocích festivalu k lepší udržitelnosti. 

"Společnost Veolia se již dlouhou dobu zabývá udržitelnými projekty a jejich podporou. Jedním z projektů, u jehož zrodu jsme mohli být je například hideandseek, který je vítězem Ceny Designbloku za mimořádný počin z roku 2019 za svůj návrh ekologického domu. Jsem proto ráda, že letos můžeme poprvé předat Cenu Veolia za udržitelný design," dodává Eva Kučerová, ředitelka marketingu a komunikace pro střední a východní Evropu skupiny Veolia.  

Už loni se Designérie dostala do rukou Jana Plecháče. Ten stvořil Designérii z květin a štaflí, díky kterým po skončení Designbloku nezbyl z instalace žádný odpad. Letos je centrální bod festivalu v režii dua Herrmann & Coufal a ani oni nezůstali nijak pozadu. Už samotný koncept DIY, charakteristický pro tuto dvojici, motivuje návštěvníky, jak si mohou sami poradit při výrobě čehokoliv a konkrétně na Designbloku se může každý naučit vyrobit lampu Tension, oceněný produkt Herrmann & Coufal, v rámci workshopu. Lavičky, stolky a další nábytek v Designérii vznikly z recyklovaných paneláží z předchozích ročníků festivalu. „Designérii dostali na starosti úřadující Grand designéři roku Cen Czech Grand Design duo Herrmann & Coufal. Výstava je založená na principu Do It Yourself a opět se stavila výhradně z recyklovaných materiálů a podle přísných ekologických kritérií, jak už je u Designbloku pravidlem,“ doplňuje ředitelka Designbloku Jana Zielinski.

Letošní ročník se poprvé koná bez tištěného katalogu a v papírové verzi tak vyšly jen ty nejnutnější materiály pro návštěvníky, jako například mapa instalací v Gabriel Loci. Katalog je nově kompletně převeden do online verze a už druhý rok ho doprovází festivalová aplikace. Stejně tak automobilovou flotilu, bez níž by se nabité festivalové dny neobešly, tvoří desítka elektronických vozů.

Hledání řešení na současné ekologické problémy se samozřejmě promítá i do prací designérů, firem a tedy i do letošních instalací na Designbloku a doprovodného programu. Na Reflex Stagi, hlavním dějišti přednášek festivalu, pořádají Česká centra ve spolupráci s EUNIC konferenci na téma udržitelný event management. Sérii virtuálních i fyzických panelových debat zaměřených na to, jak spolu mohou design a příroda interagovat a jak tato interakce může prospět lidem i planetě, připravil projekt Haenke. A VITRA připravila talk na téma "Restart společnosti, restart myšlení" s českými myslitelkami a mysliteli přímo v expozici VITRA.

Ze samotných designérů nelze nezmínit studio LLEV a jejich dlouhodobou práci a experimenty s materiálem mycelium, tedy podhoubím. Svět mycelia designéry nepřestává fascinovat. Světovou premiérou na Designbloku je jejich kolekce skla foukaná do forem z české směsi mycelia a bioodpadu.  Že účast na Designbloku není vždy o představení nové kolekce či produktu, dokazuje projekt Balance in Motion, který vybídne k zamyšlení nad trendy tzv. udržitelného designu. V Uměleckoprůmyslovém museu představuje firma Brokis tzv. BROKISGLASS – výstup ekologického přístupu Sklárny Janštejn a firmy BROKIS, jejichž spolupráce tak umožnila vznik nového unikátního materiálu ze skleněných střepů. V Gabriel Loci jsou to zase KURZ architekti se svou snahou navrhovat stavby pro opravdové potřeby, využívat obnovitelnou energii a zdravé, přírodní materiály v co největší možné míře. Za dopad na planetu bývá nejvíce kritizovaný módní průmysl a není divu, že i čeští módní designéři hledají odpověď: nová kolekce udržitelného activewear značky NANICHE představuje bundy z deadstock padákoviny, legíny, body a plavky z recyklovaného nylonu, vše z lokální produkce. A otázku, jakou cestou se ve fashion průmyslu vydat, hledá úspěšný designér Zoltán Tóth!

Jeden z těchto a mnoha dalších počinů má letos šanci získat Cenu Veolia za udržitelný design – novou kategorii Cen Designbloku, kterou festival a společnost Veolia sledují stejný cíl:  ocenit a motivat designéry k více udržitelné tvorbě. Vítěz získá 50 tisíc Kč a účast na příštím ročníku Designbloku. O vítězích rozhodne samostatná porota v sobotu 9. října při slavnostním vyhlášení Cen Designbloku a Diploma Selection.

8. 10. 2021

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.