menu
Generální partnerGenerální partner

Designblok
Prague International Design Festival

Zprávy

Jednadvacátý ročník Designbloku proběhl ve znamení Budoucnosti

< 1 / 396 >

Jednadvacátý ročník Designbloku proběhl ve znamení Budoucnosti

Designblok, Prague International Design Festival je největší výběrová přehlídka designu a módy ve střední Evropě. Pražského festivalu designu se v letošním roce zúčastnilo rekordních 348 značek, designérů, studií, umělců i škol. Mezi účastníky letos rezonovaly zejména motivy udržitelné výroby, technologií a experimenty s materiálem.

Jednadvacátý ročník proběhl od 17. do 21. října 2019 v prostorách holešovického Výstaviště. Designblok během pěti dnů přivítal desítky tisíc návštěvníků, jimž kromě rozsáhlé výstavy nabídnul také módní přehlídky, diskuze, přednášky českých i zahraničních hostů, dvě odborně obsazené mezinárodní konference, výlety do regionů a program pro děti. 

Co tedy letošní Designblok přinesl?

Designblok každý rok přichází s hlavním tématem, které protíná celou akci a zároveň se objevuje jako motiv v řadě instalací vystavujících. Po tématech Ikony, Dětství, Svoboda, Sport, Jídlo nebo Oslava určili organizátoři pro dvacátý první  ročník téma Budoucnost, které jej propojilo skrze jednotlivé instalace, hlavní výstavu i doprovodný program. „Rozhodli jsme se zkoumat roli designéra při navrhování produktů v dnešním věcmi 

přeplněném světě, a to, jaká je zodpovědná cesta výrobců při samotné výrobě. Designéři i výrobci budou muset svůj talent a um v budoucnosti použít mnohem širším způsobem. Budou spíše řešit problémy, sledovat ekologické aspekty a společenský dopad své práce, než navrhovat nové výrobky. V rámci 21. ročníku Designbloku jsme chtěli ukázat, co může design udělat pro naši lepší budoucnost,“ uvedla ředitelka Designbloku Jana Zielinski.

Na téma Budoucnost vytvořila architekturu hlavní výstavy Designerie Lucie Koldová. Designerie byla již počtvrté umístěna ve střední hale Průmyslového paláce. V ní návštěvníci našli například vesmírný modul, pohled do budoucnosti práce, roboty, bludiště i vynálezy designérů, které pomáhají v zemích třetího světa. „Prostor Designerie byl řešen jako všeobjímající universum, kde jsou zastoupeny různé oblasti lidského života a práce v jejich aktuálním stavu, a navíc bez hranic a bariér. Cílem konceptu bylo ukázat jakýsi pomyslný odkaz budoucím generacím, který bychom v tuto chvíli zanechali. Jde jak o velmi vysoký technologický pokrok, tak o lidskou odpovědnost vůči našim potomkům. Z mého pohledu není možná spokojená budoucnost bez řádně využité minulosti,“ vysvětlila Lucie Koldová. 

Neuvěřitelných 21 let je už Designblok hlavní událostí roku – Velikonoce, Designblok, Vánoce… Ačkoli si stále uchovává mladistvý "look", je přehlídkou velmi zralou, což letos potvrdila srovnatelně vysoká úroveň obou částí – jak profesionálního Superstudia, tak Openstudia, jež patří školám a samostatným designérům či studiím. Kvituji, že Openstudio, které se v uplynulých ročnících lehce blížilo tržišti, opět perfektně vybalancovalo prodej s přehlídkou silných instalací a konceptů. Těším se na další ročník!” Tereza Kozlová, novinářka a publicistka

Srdcem Designerie byla Garden Stage, která v průběhu pěti dnů nabídla živý doprovodný program včetně 21 módních přehlídek, divadelního představení souboru Burki&Com nebo koncertu hudební skupiny Mutanti hledaj východisko. Stěžejními body doprovodného programu pak byly dvě mezinárodní konference. Během konference Futurepronesly příspěvky na téma Budoucnost a jak může design pomoci ve formování kvalitnějšího života významné osobnosti - galeristka Rossana Orlandi, publicistka a šéfredaktorka Vogue CS Andrea Běhounková, klimatolog Pavel Zahradníček, ředitelka organizace UNICEF Pavla Gomba a kurátorka a ředitelka Uměleckoprůmyslového muzea v Hamburku Tulga Beyerle. Konference Vitra: Desk Is Dead se zaměřila na budoucnost lidské práce a na přístupy této švýcarské značky k vývoji kancelářských prostor. Vystoupili na ní CEO značky Vitra Nora Fehlbaum, designérská hvězda z Velké Británie Jay Osgerby, ředitel českého zastoupení Vitra Jiří Zavadil a diskuzí provedl kurátor Adam Štěch.  

„Téma Budoucnost je velmi závažné. Z tohoto důvodu jsme se rozhodli kromě přednášek a workshopů zařadit do programu Designbloku také dvě mezinárodní konference – a obě se podařilo obsadit hvězdnými mluvčími. Považujeme za důležité představovat design a jeho roli v širším kontextu. Designblok jsme vždy chápali nejen jako přehlídku špičkového světového designu, ale také jako platformu pro diskuzi a propojování a řešení aktuálních problémů,” vysvětlila Jana Zielinski, ředitelka Designbloku.

Statistiky

Jednadvacátý ročník největšího festivalu designu a módy ve střední Evropě letos opět pozval návštěvníky do prostoru Výstaviště Praha Holešovice, kde bylo umístěno Superstudio, Openstudio i Art House. Již počtvrté otevřela zážitková interaktivní krajina Designerie ve střední hale Průmyslového paláce, která vizuálně nesla ústřední téma Designbloku. Kromě prostoru na Výstavišti, který v Průmyslovém paláci, na piazzetě před palácem a v Lapidáriu Národního muzea představil více než 14 000 m2 výstav, se zapojila také řada galerií, pop-up shopů a showroomů po celé Praze.  

Do prostoru Průmyslového paláce a Lapidária Národního muzea v průběhu pěti dnů trvání Designbloku zavítalo celkem 39 275 návštěvníků: z toho 27 060 dospělých, 8 840 studentů, seniorů a ZTP a  3 375 dětí do 15 let. Společně s expozicemi mimo prostor Výstaviště pak letošní Designblok navštívilo více než 47 225 návštěvníků. 

V Superstudiu, v pravém křídle Průmyslového paláce, se představilo 71 výrobců, distributorů, firem a mediálních titulů. V Art House mohli návštěvníci zhlédnout 19 uměleckých projektů a Openstudio uvedlo 174 prezentací designérů, designérských studií a školních ateliérů. Zajímavé instalace nabídla také letošní soutěž Diploma Selection za účasti 15 produktových designérů, jejichž společnou výstavu mohli návštěvníci spatřit v Openstudiu a 15 módních designérů, kteří uvedli své kolekce na přehlídkovém mole.

Místa Designbloku

Hlavním prostorem letošního Designbloku byl areál Výstaviště Praha Holešovice, který kromě výstavy v budově Průmyslového paláce nabídl rovněž unikátní expozice v budově Lapidária Národního muzea a na venkovní piazzetě. Ve spolupráci s Národním muzeem byl vstup do prostoru Art House v Lapidáriu pro všechny návštěvníky zdarma. Stejně tak byl vstup zdarma i do všech venkovních instalací a showroomů.

Superstudio bylo umístěno v pravém křídle secesní budovy Průmyslového paláce.  V architektuře Jana Rosického byly k vidění novinky z oblasti nábytku, svítidel a bytových doplňků v podání prestižních českých i zahraničních značek a výrobců. Výstava nabídla nové kolekce nábytku, ale i nové pohledy na minimalistické bydlení, samostatný houseboat, pracovní roboty, elektrokola i virtuální realitu. Z tradičních českých výrobců se představil Ton, Brokis, Master&Master, Jelínek, Ravak a mnoho dalších. Premiéru letos měla v pravém křídle nová platforma Hospodářské noviny Stage Supported by CzechTrade, kde odehrály diskuze a přednášky zaměřené na propojení designu a byznysu. Jako novinka letošního roku byla pro účastníky připravena za podpory agentury CzechTrade poradenská zóna v rámci exportních příležitostí pro tuzemské výrobce a designéry. Jako hlavní partner projektu se představila také automobilová značka Renault s  konceptem TREZOR.

Openstudio v levém křídle budovy Průmyslového paláce bylo místem pro přehlídku tvorby 174 designérů a designérských studií z řady evropských zemí. Návštěvníci se také mohli seznámit s prototypy a produkty bez komerčního výrobce. V Openstudiu se nacházela rovněž přehlídka nejlepších diplomových prací designérů z osmi zemí Evropy v rámci soutěže Diploma Selection. Součástí byla také diskuzní platforma Reflex Stage, kde se v samostatných přednáškách představili designéři i zahraniční účastníci a kde proběhly diskuzní bloky časopisu Reflex se zajímavými hosty. 

Designerie, zážitková krajina ve střední hale obsahující hlavní výstavu Designbloku se otevřela již počtvrté v řadě a i letos nabídla interaktivní instalace vytvořené českými designéry speciálně pro Designblok. Prostor navržený Lucií Koldovou představoval všeobjímající univerzum rozdělené na zóny jako jednotlivé oblasti lidského života: hra, práce nebo odpočinek. Ve střední hale si návštěvníci mohli také vyhrát - našli v ní kosmický modul s výstavou předmětů, jež budou cestovat na Měsíc, rikšu plnou ikon designu, závodní dráhu, bludiště nebo robota, který po dobu Designbloku vyměnil montování karoserií aut za foukání bublin a mávání vlajkou. K dispozici byla mimoto také kavárna, kde bylo možné posedět a načerpat nové síly před další cestou za designem.

Art House byl otevřen již pošesté a nabídl 19 výstavních konceptů renomovaných českých a zahraničních designérů a umělců v interakci s prostředím Lapidária. Výstava s podtitulem Odyssea proběhla pod kurátorským vedením Danici Kovářové a dvojice Zielinski-Macek. Architektem se premiérově stal Miroslav Vavřina se svým studiem Bittercraft&Com. Návštěvníci vcházeli do zatemněného prostoru, který nechal vyniknout devatenácti vybraným uměleckým objektům. Z českých autorů se představili Jakub Berdych Karpelis, studio Dechem ve spolupráci s Karin Zadrick, Sebastian Kitzberger, Dominika Petrtýlová, Jan Kaláb a další. Zážitek v prostoru umocnil uměle generovaný vítr a hypnotická videosmyčka rozbouřeného moře.  

Do celkového programu letošního Designbloku se zapojily také galerie, showroomy a koncept storyz celé Prahy, které pro návštěvníky připravily akce a premiéry produktů.

Vizuál Designbloku 2019

Vizuál dvacátého prvního ročníku zachytil děti nejužšího týmu, který Designblok připravuje už více než dvacet let spolu s předměty ze symbolické rikši, již na cestu do budoucnosti připravila Tereza Rosalie Kladošová.  „Když mluvíme o budoucnosti, vidíme planetu a vesmír, ale vždycky myslíme na naše děti. Děsí nás předpovědi nedostatku vody, špatného ovzduší, či nutnost stěhování, ale zároveň k nim upínáme svou naději. Doufáme, že povedou svět k lepší budoucnosti. A pak si říkáme, co si budou pamatovat ze svého dětství? Co pro ně budou ty důležité okamžiky? Jaké předměty v nich zůstanou, jaké si budou chtít nechat a jaký bude příběh těchto předmětů jejich očima? Ikony, obyčejné předměty, symboly i drobné vizuální hry,“ popisuje Jiří Macek, kreativní ředitel festivalu. Fotografie pro vizuály vytvořil Salim Issa a jejich grafickou stránku zpracovala Martina Černá ze studia Imagery.

Zahraniční hosté

Pražský festival přivítal celou řadu zahraničních hostů v čele se dvěma hlavními hosty. Britský designér Jay Osgerby ze studia Barber & Osgerby přijel osobně uvést českou premiéru modulárního systému SoftWork značky Vitra, která byla umístěna ve střední hale v instalaci dle návrhu Lucie Koldové. Neméně významným hostem byl dánský vizionář Johannes Torpe, který představil novou kolekci nábytku pro značku Moroso v rozsáhlé instalaci v přední části Superstudia. Oba věhlasní designéři vystoupili také v rámci přednáškových bloků pro veřejnost. 

Jay Osgerby bezesporu patří k absolutní světové designérské špičce. Těší nás, že na pozvání Vitry přijel do Prahy na Designblok už podruhé. A znovu představil velmi originální projekt – tentokrát se rozhodl řešit, jakým způsobem budeme v budoucnu pracovat, a vyhlásil konec pracovnímu stolu tak, jak jej známe,“ uvedla ředitelka Designbloku Jana Zielinski.

Zahraniční hosty představil také prostor Art House umístěný v Lapidáriu Národního Muzea. Výstava pokračovala ve zkoumání aktuálních možností designu ve smyslu umělecké formy a jejich prolínání se současnou uměleckou scénou. Ve výběrů kurátorky a publicistky Danici Kovářové a kurátorů Designbloku Jany Zielinski a Jiřího Macka vedle sebe návštěvníci našli tvůrce několika generací i tvůrčích východisek a postupů, a to z Čech, i celé Evropy. Mimořádné zastoupení měli již tradičně holandští designéři: Pieke Bergmans uvedla instalaci z neonových výbojů, studio Formafantasma vystavilo světelný objekt WireRing a studio Kranen/Gille v instalaci Party nabídlo objekt ze svítících hlav. Nechyběli ani islandská umělkyně Ragna Ragnarsdóttir, maďarská autorka Edina Andrási, Jerguš Gálik či Malwina Konopacka. 

V prostoru Superstudia přinesl Alex Chinneck koncept IQOS World, jehož ústředním tématem je změna a představení moderních technologií. Instalace byla letos na jaře představena v Miláně. 

„Kromě nesmírně fajn spolupráce s architektem Mirkem Vavřinou na podobě letošního Art House jsem byla potěšena především Openstudiem. Vlastně už ani ne tolik vysokou úrovní expozic, protože na tu už si člověk za poslední roky přivykl, ale tentokrát hlavně profesionalitou osobnostní. Jednotliví designéři nejenže se zápalem prezentovali své výtvory, ale narostl i počet těch, kdo byli připraveni je rovnou prodávat, nabízet úpravy na zakázku nebo přijímat objednávky. A to vidím jako velký skok… jako od výstavky školního typu na světový veletrh!“ Danica Kovářová, publicistka a kurátorka

Designblok Diploma Selection 2019

Designblok ve spolupráci s EUNIC Cluster ČR již pošesté uvedl mezinárodní soutěž diplomových prací Diploma Selection, která nabídla tvorbu nejtalentovanějších diplomantů z Evropy. Kurátoři letos vybírali finalisty ze 154 přihlášených ze 46 prestižních evropských univerzit. Do finále se probojovali studenti z osmi evropských zemí – Maďarska, Německa, Francie, Portugalska, Itálie, Nizozemí, Polska a České republiky. Diplomové práce prezentované zahraniční porotě, se zabývaly pestrou paletou témat, od pěstovaného materiálu z mořských řas či nábytku z lisovaných vláken konopí až po zkoumání emocionální hodnoty předmětů, vzpomínky přetavené v keramické objekty, zamyšlení nad vylepšením vzdělávání nebo inovativní hračky. Napříč finálovými pracemi autoři v produktové i módní části reagovali na aktuální téma udržitelnosti a hledali cesty z všudypřítomné nadprodukce a plýtvání zdroji.  Do soutěže bylo vybráno také osm prací mladých designérů z České republiky.

Finalisté produktové části se představili formou výstavy v Openstudiu. Módní kolekce byly návštěvníkům představeny v prostoru Garden Stage ve střední hale Průmyslového paláce. Svoji nejnovější kolekci předvedlo celkem 15 módních návrhářů. Představili se také oba vítězové produktové a módní části z loňského roku - Alexander Schul, který loni uspěl s projektem Substantial zaměřeném na důležitost designu v otázce ochrany zdrojů a recyklace a Ramona Salo se svou kolekcí Arktické jaro.

Vítěze obou sekcí volila mezinárodní porota složená z významných kurátorů, galeristů a novinářů. Poprvé v historii soutěže v obou kategoriích - Móda i Produktový design - excelovali studenti pražské VŠUP. Z 15 diplomových prací v oblasti produktového designu byl vybrán projekt Matěje Coufala z VŠUP v Praze s názvem Metr, mezi 15 módními kolekcemi zvítězila Barbora Procházková s kolekcí Sapience. Ocenění autoři obdrželi 1000 Eur na rozvoj nové kolekce, a možnost prezentovat svou novou kolekci na dalším ročníku Designbloku. Stejně jako se v letošním roce prezentovali vítězové ročníků předchozích, kteří tak měli možnost představit posun ve své tvorbě nejen návštěvníkům, ale i porotě.

V porotě produktového designu soutěže Diploma Selection 2019 zasedli: 

Juliet Kinchin, kurátorka designu, MoMA, New York (US), Lina Kanafani, kurátorka, galeristka, MINT shop, Londýn (GB), Rossana Orlandi, galeristka, Spazio Rossana Orlandi, Miláno (IT), Tulga Beyerle, ředitelka, Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg (D), Agnieszka Jacobson, umělecká ředitelka, School of Form, Poznaň (PL), François Leblanc, galerista, Gallery S. Bensimon, Paříž (F), Gilles Massé, Wallpaper Store, Miláno (IT), Adam Štěch, kurátor a teoretik designu, Okolo (CZ), Nora Fehlbaum, CEO, Vitra (CH), Giulio Cappellini, umělecký ředitel, Cappellini (IT), Gerti Draxler, design specialistka, Dorotheum (A) a Stephan Hamel, konzultant v oblasti designu (IT)

V porotě módního designu soutěže Diploma Selection 2019 zasedli: 

Noémie Schwaller, módní redaktorka (UK), Andrea Běhounková, šéfredaktorka, Vogue CS (CZ), Danica Kovářová, kurátorka (CZ), Veronika Ruppert, novinářka, redaktorka, Modeschau, Radio Wave (CZ), Jan Králíček, umělecký ředitel Vogue CS (CZ) a Gabriela Marešová, šéfredaktorka Proč Ne?! (CZ)

Doprovodný program

Dvacátý první Designblok vsadil na bohatý doprovodný program. Odehrával se hned na několika místech, především pak v tematické Designerii na Garden Stage, která tvořila srdce Designbloku. Odehrálo se na ní 21 módních přehlídek českých i zahraničních módních designérů, mezinárodní konference Future a Vitra: Desk Is Dead, které byly letošní novinkou doprovodného programu, divadelní představení, koncert a udílení Cen Designbloku a Cen Diploma Selection. Díky velkorysému prostoru ve střední hale, variabilitě stage, kavárně, skákacímu Bludišti i různorodému programu se Garden Stage stala mimořádně navštěvovaným místem pro dospělé i děti. 

 Neméně živé centrum dění přinesly v Openstudiu diskuzní platforma Reflex Stage v Openstudiu a Hospodřské noviny Stage Supported by CzechTrade v Superstudiu, přičemž ta byla jednou z novinek jednadvacátého ročníku. Návštěvníci měli možnost se během přednášek setkat se zahraničními hosty Designbloku i českými designéry, kteří jim v rámci samostatných přednášek představili svoji tvorbu. Všechny tři platformy nabídly pestrý program pro každý den Designbloku. 

Charitativní projekt

Designblok každoročně podporuje také specifický neziskový nebo charitativní projekt. Letos je jím organizace Elixír do škol, která podporuje kolegiální vzdělávání pedagogů a zaměřuje se na kreativní výuku fyziky a digitálních technologií. V rámci slavnostního zakončení převzali zástupci organizace od Designbloku šek na 100 000 Kč ze vstupného.

 

 

1. 11. 2019

Při poskytování služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Rozumím