25. 4. 2018
Legenda je zpět: židle od manželů Eamesových po téměř třiceti letech znovu ve sklolaminátu
Málokterý kus nábytku lépe symbolizuje svět designu 20. století jako ikonická židle od Charlese a Ray Eamesových. Eames Fiberglass byla od svého návrhu v roce 1950 neustále zdokonalována s ohledem na náročnou výrobu i měnící se požadavky. Materiál se v 90. letech změnil na polypropylen a původní varianta se přestala vyrábět. Až do letošního roku, kdy Vitra na Salone del Mobile přivádí zpět originální židli ze sklolaminátu a v barvách, které pro ni původně navrhla Ray Eamesová.
Sedmdesát let jedné židle
Charles a Ray Eamesovi ve 40. letech minulého století toužili vyrobit židli, která by měla sedák z jednoho kusu a zároveň byla pohodlná a perfektně kopírovala siluetu lidského těla. Po prvních pokusech s překližkou i lisovanou ocelí objevili směs umělé pryskyřice a skleněných vláken, která se do té doby používala při výrobě radarových kupolí a letadel. Pryskyřice byla tvarovatelná, pevná a zároveň vhodná pro průmyslovou výrobu. Tak vznikla Fibreglass Chair, pohodlná a na dotek příjemná židle, která se zbavila rozdělení sedací a opěrné části, což bylo ve své době revolucí. „Židle si okamžitě získala na popularitě, mnoha lidem odhalila úplně nový druh krásy. A já v ní vidím i to, že Charles a Ray byli geniální designéři, protože se jedná o moderní židli z moderního materiálu, jejíž tvar přitom vychází v podstatě z nutnosti, jako by existoval odjakživa,“ říká Eames Demetrios, vnuk slavné dvojice. Od roku 1957 vyrábí pro Evropu a Střední východ ikonické kusy manželů Eamesů švýcarská značka Vitra.
Potřebuji citlivou černou
Židle Fiberglass byly uvedeny na trh v roce 1950 a představovaly multifunkční produkty s řadou kombinací sedáku a podnože. Nejslavnější variantou je dodnes „eiffelovka“ ze svařených drátů nebo dřevěná podnož s kovovou výztuhou. Eamesovi si nechali hodně záležet také na barvě, ačkoliv cesta k ní nebyla jednoduchá. Sklolaminát se v té době vyráběl jen v bezbarvé verzi. Designéři tak strávili několik dní v továrně, kde míchali odstíny a zkoušeli, které nejlépe podtrhnou organický tvar sedáku. Prvními barvami byly šedobéžová, šedá sloní kůže, kterou Charles vystihl slovy „potřebuju citlivou černou“ a pergamenová. Brzy nato, ještě na samém počátku výroby, následovala zelená mořská pěna, žlutá a červená.
Od sklolaminátu k polypropylenu a zpět
Původně se jednalo o židle využívané v soukromých interiérech, kancelářích, zasedačkách, kavárnách, posluchárnách, na stadionech a v mnoha jiných typech prostor. Sklolaminátové židle ovšem vlivem technologického pokroku a levnějších materiálů postupně zastaraly. Vitra proto výrobu sklolaminátových sedáků na začátku 90. let ukončila. Zhruba deset let nato je začala opět vyrábět, a to v polypropylenové verzi.
Letos Vitra představila návrat k originální variantě ze sklolaminátu, vyvinutou novou technologií při zachování tvaru, viditelnosti sklolaminátových vláken a původní barevné palety. Nové Eames Fiberglass se dají kombinovat s dřevěnou, čtyřnohou nebo eiffelovkovou podnoží. Kromě Eames Fibreglass zůstávají v nabídce i Eames Plastic Chairs s polypropylenovým sedákem.
Tytu dva typy židlí společně tvoří rozsáhlou produktovou řadu, která nejlépe nese klasický rukopis věhlasných manželů Eamesových a stala se nadčasovou a vyhledávanou sérií.