menu
Generální partnerGenerální partner

Designblok
Největší výstava designu v Praze

Dvaadvacátý Designblok v Gabrielu Loci proběhl ve znamení Vášně

Designblok, Prague International Design Festival je největší výběrová přehlídka designu a módy ve střední Evropě. Pražského festivalu designu se každoročně účastní stovky designérů, firem, studií, umělců i škol. Letošní ročník proběhl i přes mimořádná hygienická opatření spojená s pandemií koronaviru. Mezi vystavujícími rezonovala témata udržitelné výroby, experimenty s materiály, ale i témata vášeň, řemeslo a tradiční postupy.

Dvaadvacátý ročník proběhl od 7. do 11. října 2020 v prostoru bývalého konventu Gabriel Loci na pražském Smíchově. Návštěvníkům nabídl rozsáhlou výstavu českého designu od lokálních tvůrců, etablovaných designérů i špičkových firem. Tradiční společenské akce, které výstavu každoročně doprovázejí, byly s ohledem na nouzový stav zrušeny a doprovodný program přednášek a diskusí byl přesunut výhradně do online prostoru. Rozhovory se zajímavými hosty tak nabídl divákům prostřednictvím streamu v reálném čase na sociálních sítích. Poprvé v historii Designbloku měli návštěvníci také možnosti zhlédnout 227 instalací online formou 3D prohlídky. Výstava proběhla v plném rozsahu s výjimkou zahraničního programu, jenž letos nemohl být naplněn. Omezení se dotkla také mezinárodní soutěže Diploma Selection, která každoročně vybírá nejlepší diplomové práce v oboru design a móda v Evropě a v jejíž porotě zasedají věhlasní světoví galeristé a kurátoři. Ta letos musela být zrušena.

 

Co přinesl letošní Designblok?

Po pěti letech na holešovickém Výstavišti pozval Designblok návštěvníky do prostoru bývalého konventu Gabriel Loci. „Po pěti velmi úspěšných letech na pražském Výstavišti, kdy se nám díky stabilitě prostoru podařilo dostat Designblok do správného mezinárodního kontextu, jsme se rozhodli pro tento rok tuto kontinuitu přerušit a jako hlavní výstavní místo využít areál bývalého konventu svatého Gabriela v Holečkově ulici. Budova byla původně postavena jako ústav pro výchovu mladých dívek z dobrých rodin. Jedná se o specifickou architekturu v beuronském stylu s mnoha zachovanými prvky. Kontrast historických prostor a současného designu je bezesporu návštěvně i výstavně velmi atraktivní. Tento princip se nám osvědčil i v minulosti, například v Grand hotelu Evropa, továrních halách v Karlíně, nebo Nákladovém nádraží Žižkov,“ uvedla ředitelka Designbloku Jana Zielinski. Unikátní budova bývalého konventu v sousedství zahrady Kinských byla postavena v letech 1888–1891 podle návrhu benediktinských mnichů. Funkci kláštera plnila do roku 1919, později se stala majetkem České pošty a fungovala jako Poštovní muzeum, Poštovní poukázková ústředna a Ředitelství pošt Praha. Koncem listopadu 2019 Česká pošta prodala klášter realitní společnosti Cimex Invest.

 

Designerie a Vášeň

Designblok každý rok přichází s hlavním tématem, které protíná celý festival a zároveň se objevuje jako motiv v řadě instalací vystavujících. Po tématech Ikony, Dětství, Svoboda, Sport, Jídlo a Budoucnost určili organizátoři pro dvacátý druhý ročník téma Vášeň, které jej propojilo skrze jednotlivé instalace, hlavní výstavu i doprovodný program. „Vášeň ve smyslu zaujetí pro stvoření něčeho dokonalého, nádherného. Něčeho, co nás přesáhne a dotkne se nesmrtelnosti. Krása, která přesahuje běžné, obyčejné a stává se nadčasovou a věčnou. Budeme se věnovat zejména spojení současného designu a klasických řemesel, která mají v naší zemi dlouhou tradici,“ vysvětlil kreativní ředitel Designbloku Jiří Macek.

Designerii, speciální instalaci v samotném srdci výstavy, vytvořil letos Jan Plecháč, jehož jméno rezonuje českou designérskou scénou již řadu let. Společně s Henrym Wielgusem má za sebou spolupráce se špičkovými českými i zahraničními značkami a také široké portfolio vlastní tvorby. Právě on navázal na Lucii Koldovou, Maxima Velčovského a Jana Rosického, kteří zpracovali Designerii v minulých letech. Designerie bude umístěná v ambitu prostoru Gabriel Loci, kde dříve bývala zahrada. „Tam, kde se původně nacházela rajská zahrada, se opět navrací zeleň. Ovšem jen na pár dní. Tak zde vzniká pop-up eden nebo ráj a v kontrastu s tímto rajským požitkem je architektura vystavěná z 222 kusů štaflí – z předmětu velmi obyčejného, avšak nikoliv přízemního, který návštěvníkům umožní až neuvěřitelný nadhled. A právě nadhled je přesně to, co obecně naše společnost velmi potřebuje. Mottem letošní Designerie je „Nevyrábět a nevyhazovat. Půjčit si, hrát si a pak zase vrátit,“ popsal svůj záměr designér Jan Plecháč.

Na téma Vášeň dále Plecháč zpracoval hlavní výstavu, do které obtiskl svoji osobní vášeň pro motorky. „Mým cílem bylo vdechnout život morálně i technicky zastaralé věci za pomoci šikovných mistrů hned několika řemesel, kteří by se za normálních okolností u jednoho projektu asi nikdy nepotkali. Mistři svého řemesla, kteří vystupují ze své komfortní zóny, pracují na společném cíli a nechávají si nahlížet přímo pod ruce,“ popsal designér Jan Plecháč. V jedné dílně se tak potkal um týmu stavitelů motorek, sedláře, brusiče, ale i šperkaře a ilustrátora.

 

Design pomáhá

Letošní ročník byla pro organizátory klíčová podpora lokálních tvůrců a značek v oblasti designu a módy, jejichž výrobní i prodejní příležitosti byly březnovým nouzovým stavem výrazně ovlivněny. Programovou novinkou byla výstava Design Helps umístěná ve veřejném prostoru pražské Kampy, která nabídla návštěvníkům návrhy a díla designérů, jejichž prostřednictvím design pomáhá v krizi v oblastech zdravotnictví, sociální péče či životního prostředí. Druhou novinkou je program Můj sen, který Designblok vyhlásil na podporu nerealizovaných projektů designérů. „Vzhledem k letošní globální situaci jsme se rozhodli výrazně akcentovat české tvůrce a značky. Máme radost, že jsme mohli designérům splnit sny, na které doposud nebyl čas ani peníze – Můj sen představil díla realizovaná právě díky finanční podpoře Designbloku,“ popsala ředitelka Designbloku Jana Zielinski.

 

Návštěvnost

Dvaadvacátý ročník Designbloku přijal řadu opatření, aby zachoval maximální bezpečnost veřejnosti i vystavujících. Počet návštěvníků v expozici byl po celou dobu výstavy striktně limitován tak, aby nedošlo ke shlukování osob. Do prostoru Gabrielu Loci a Musaionu Letohrádku Kinských v průběhu pěti dnů trvání Designbloku zavítalo celkem 15 231 návštěvníků a evidovaných VIP hostů.

 

Místa Designbloku

Hlavním prostorem letošního Designbloku byl areál Gabriel Loci na pražském Smíchově. Kromě výstavy v budově bývalého konventu nabídl také unikátní expozice v budově Musaionu Letohrádku Kinských a na venkovní piazzetě. Ve spolupráci s Národním muzeem byl vstup do prostoru Art House v Musaionu pro všechny návštěvníky zdarma. Stejně tak byl vstup zdarma i do všech venkovních instalací a showroomů.


Prostor Gabriel Loci byl rozčleněn do několika sektorů s oddělenými vstupy a východy, z nichž některé měly hrazený vstup, jiné bylo možné navštívit zdarma. Počet osob současně se nacházejících v jednom sektoru byl striktně limitován. Vystavující byli do placených sektorů A a B rozděleni rovnoměrně, takže v každém z nich bylo možné najít jak výrobce i designéry, tak módu i šperk. Sektory, které byly přístupné návštěvníkům i bez vstupenky, byly Art House v Musaionu Letohrádku Kinských zaměřený na umělecký design a výstava Design Helps na Kampě.

 

Superstudio bylo umístěno v přízemí a prvním patře budovy Gabrielu Loci.  V originálně zpracovaných instalacích byly k vidění novinky z oblasti nábytku, svítidel a bytových doplňků v podání prestižních českých i zahraničních značek a výrobců. Výstava nabídla nové kolekce nábytku, ale i elektrokola, technologie zkoumající akustické možnosti materiálů, mobilní pracovní stanice nebo kempingové autovestavby. Z tradičních výrobců se představily značky mmcité, Master&Master, Javorina, USSPA, Barrisol, Domark a mnoho dalších.

 

Openstudio umístěné ve druhém a třetím patře komplexu Gabriel Loci bylo místem pro přehlídku tvorby designérů a designérských studií. Návštěvníci se také mohli seznámit s prototypy a produkty bez komerčního výrobce. Dvaadvacátého Designbloku se zúčastnili etablovaní designéři jako studio Dechem, studio LLEV, Herrmann & Coufal, ale i začínající talentovaní tvůrci jako značka IHOR, Lappa studio nebo dvojice Vykoukal & Navrátilová. 

Designerie, zážitková krajina v prostoru bývalé rajské zahrady kláštera, se otevřela již  čtvrtým rokem. Letos nabídla gigantickou instalaci vytvořenou z 222 kusů štaflí, která vybízela návštěvníky k interakci i posezení. Instalaci vytvořil Jan Plecháč. K dispozici byl také fotokoutek, kde si návštěvníci mohli pořídit snímek jako suvenýr z výstavy.

Art House byl otevřen již posedmé a nabídl 30 výstavních konceptů renomovaných českých i zahraničních designérů a umělců. Klasicistní budova Musaionu v Letohrádku Kinských představila sběratelský design v podání 21 autorů, jejichž primárním zaměřením je nejen produktový design, ale i móda nebo fotografie. Musaion v současnosti hostí Národopisnou expozici české lidové kultury a užitého umění. Spolupráce s Národním muzeem kurátory inspirovala k umístění výstavy uměleckého designu právě do jeho prostor. „S hlavním tématem 22. ročníku, jímž je vášeň, úzce souvisí nadšení a emoce, které si spojujeme s českým řemeslem a tradicemi, se snahou poznat je a zachovat pro další generace, uchýlit se k výsostně osobní, rukodělné tvorbě vznikající v intimní atmosféře, která mívá blízko ke kontemplaci. Zapojení autoři nezůstávají neteční vůči hrozbě, že časová osa jednotlivých řemesel a tradic může být 21. stoletím utnuta a svými díly otevírají otázku, jaké místo mají řemesla v současné produkci, zkoumají jejich možné nové významy a interpretují staré novým způsobem, staví most mezi minulostí a budoucností,“ vysvětlila za kurátory Art House Danica Kovářová.

Panelová výstava Design Helps umístěná ve veřejném prostoru na Kampě vznikla speciálně pro letošní ročník Designbloku. Jako reakce na současnou globální situaci v době pandemie předložila design jako nástroj změny a řešení problému, nikoliv jako nadstavbu. Vybrané projekty představily české i zahraniční tvůrce, kteří se zabývají širokou škálou aktuálních témat jako je zdravotnictví a vzdělávání. Pronikají ale i k tématům s ekologickým a sociálním podtextem jako je nedostatek vody a potravin, stárnutí populace, nutnost hledání nových materiálů, vymírající včelstva nebo pytláctví, k nimž přistupují ryze pragmaticky i konceptuálně. Osmadvacítka projektů byla k vidění zdarma ve venkovním prostoru před Sovovými mlýny.

Do celkového programu letošního Designbloku se zapojilo také 18 galerií, showroomů a koncept storů z celé Prahy, které pro návštěvníky připravily akce a premiéry produktů.

V Superstudiu se představilo 73 výrobců, distributorů, firem a mediálních titulů. V Art House mohli návštěvníci zhlédnout 30 uměleckých projektů 22 tvůrců a Openstudio uvedlo 111 prezentací designérů, designérských studií a školních ateliérů.

 

Vizuál Designbloku 2020

Vizuál dvaadvacátého Designbloku zachytil mladé a progresivní české designéry Jana Plecháče, Barboru Procházkovou, Luisu Bělohlávkovou a duo Herrmann & Coufal. Jejich tváře byly na snímcích divákovi utajeny a do centra dění se dostaly objekty symbolizující jejich osobní vášeň k designu. „Vizuál letošního ročníku k tématu Vášeň odráží především vztah designérů k jejich práci. Každý ze čtyř tvůrců, které Salim Issa fotografoval, přistupuje ke své práci jinak. Barbora Procházková se zabývá udržitelností módy, Jan Plecháč přetavuje srdce v řemeslo, Eduard Herrmann a Matěj Coufal zkoumají fenomén Do It Yourself a Luisa Bělohlávková ukazuje, že někdy výzkum vede k zajímavým výsledkům. Přesto je jedno spojuje – vášeň pro smysl designu, perfektní řemeslné provedení a krása, kterou vnáší do života. Věříme, že nadchnou a vzbudí zvědavost,“ popsal Jiří Macek, kreativní ředitel festivalu. Grafickou stránku zpracovala Martina Černá ze studia Imagery.


Doprovodný program

Designblok letos rozšířil výstavu také do online prostoru – na webu Designbloku si návštěvníci mohou díky speciálním 3D scanům v Gabrielu Loci prohlédnout všechny instalace vystavujících designérů i firem. Virtuální prohlídky expozic přilákaly ještě v době festivalu 100 000 uživatelů a na webu byly umístěné do 31. října 2020.


Designblok otevřel dvě diskuzní platformy – Reflex Stage a Hospodářské noviny Stage supported by CzechTrade zaštítěné dvěma hlavními mediálními partnery Designbloku. Program přednášek byl přesunut online a živě streamován na sociální sítě projektu. Přednášky jsou rovněž ke zhlédnutí na webu Designbloku a evidují desítky tisíc zhlédnutí.

 

Ceny Designbloku 2020

Nejlepší projekty a instalace Designbloku byly tradičně oceněny porotou složenou z kurátorů a zástupců českých oborových médií. Vzhledem k bezpečnostním opatřením hlasování proběhlo online a v omezeném režimu se neslo také bezkontaktní vyhlášení vítězů. Hodnoceny byly nejlepší instalace výrobců, distributorů, školních studií i designérů a designérských studií. Oceněno bylo 12 nejlepších tvůrců. Všichni nominovaní i vítězové si spolu s diplomem odnesli také speciální odznaky, jež návštěvníkům pomohly zmapovat ty nejpovedenější prezentace pražského týdne designu. Absolutním vítězem letošního ročníku se stal Jan Plecháč, který pro Designblok zpracoval centrální prostor Designerie a rovněž výstavu Vášeň.

„Ceny Designbloku se letos rozhodovaly online. Vybrané kolekce a instalace jsou na špičkové úrovni, jsou to novinky českých výrobců, expozice, na kterých pracovali renomovaní i etablovaní designéři a architekti, produkty, které si zaslouží mezinárodní pozornost. Je to vlastně symbolický závěr letošního ročníku. Mohli jsme představit formou výstavy suverénní práce českých tvůrců, ale velká část jejich slávy se ponese hlavně prostřednictvím internetu. Přesto si myslím, že stálo za to letošní ročník dotáhnout do konce. Jsem hrdá na to, co český design i v době krize dokázal. Jeho poselství je jasné: pracovat musíme dál, ať se děje, co se děje! Věřím, že design činí svět lepším, a to není málo. Ekologie, sociální problematika, estetická kvalita, měřítka, ke kterým porota letos v rámci Cen Designbloku významně přihlížela. A pokud dokáže design šířit píli, zodpovědnost a cit pro krásu mezi populaci, je jeho role nezaměnitelná. Děkuji všem vystavujícím, kteří letošní ročník nevzdali, za to, že přijali přísná bezpečnostní opatření a neváhali vystavit své práce i za těchto velmi ztížených podmínek. A samozřejmě gratuluji vítězům. Fantastický výkon!“ popsala Jana Zielinski, ředitelka Designbloku.  

 

Vítězové Cen Designbloku 2020

 

  1. Nejlepší kolekce nábytku

NOMINACE: LE BON / program NOMAD (Atelier Pelcl), Kaplan nábytek / kolekce Elica, Todus / kolekce Baza, stůl Branta (Studio Segers)

VÍTĚZ: Todus / kolekce Baza, stůl Branta (Studio Segers)

 

  1. Nejlepší kolekce bytových doplňků 

NOMINACE: David Valner / kolekce Fungus, IHOR / kolekce doplňků, LLEV / kolekce Myceelium

VÍTĚZ: IHOR / kolekce doplňků

 

  1. Nejlepší kolekce svítidel

NOMINACE: LampLab / řada svítidel OHM (Kauppi & Kauppi), svítidla OVA Pearl (Christian Morgenstern), Lappa studio/ akustické panely Eclipse (Anna Leschingerová, Lenka Preussová), Lasvit / novinky 2020

VÍTĚZ: Lappa studio/ akustické panely Eclipse (Anna Leschingerová, Lenka Preussová)

 

  1. Nejlepší kolekce šperků

NOMINACE: Janja Prokić / kolekce Ineō, Maria Kobelova / kolekce EUPHORIA, Zdeněk Vacek / kolekce BÁZE

VÍTĚZ: Maria Kobelova / kolekce EUPHORIA

 

  1. Nejlepší novinka designéra

NOMINACE: DECHEM / nová kolekce doplňků, Terezie Lexová & Štěpán Smetana / kolekce Infinite, M.P.K.J.V.L.J.S. / novinky od kolektivu autorů

VÍTĚZ: DECHEM / nová kolekce doplňků

 

  1. Nejlepší novinka výrobce

NOMINACE: Egoé / kempingová autovestavba Nestbox, Master & Master kolekce židlí UM (Jiří Pelcl & Michal Malášek), Rudolf Kämpf / kolekce porcelánu SOLO (Antonín Tomášek, David Síla, Netoliko)

VÍTĚZ: Rudolf Kämpf / kolekce porcelánu SOLO (Antonín Tomášek, David Síla, Netoliko)

 

  1. Nejlepší instalace výrobce nebo prodejce

NOMINACE: Aldit, mmcité, Rudolf Kämpf, Vitra / Křehký

VÍTĚZ: Vitra / Křehký

 

  1. Nejlepší instalace designéra a designérského studia

NOMINACE: PÁR, Vobouch, Zdeněk Vacek

VÍTĚZ: Vobouch

 

  1. Nejlepší školní prezentace

NOMINACE: UMPRUM (Ateliér keramiky a porcelánu), UMPRUM (Ateliér Architektury III), UMPRUM (Ateliér fotografie II a Ateliér designu oděvu a obuvi)

VÍTĚZ: UMPRUM (Ateliér keramiky a porcelánu)

 

  1. Mimořádný počin mimo kategorie

NOMINACE: Jan Plecháč, výstava Designerie a Vášeň, Herrmann & Coufal, svítidla DIY projekt (HORNBACH), Moravská galerie v Brně, akvizice českého designu

VÍTĚZ: Moravská galerie v Brně, akvizice českého designu

 

  1. Nejlepší vystavená módní kolekce

NOMINACE. Project SAPIENCE / nové střihy, Made by Ordinary / nová edice oděvů, Soolista / kolekce Together

VÍTĚZ: Soolista / kolekce Together

 


Hlavní cena Designbloku

VÍTĚZ: Jan Plecháč / koncept Designerie, výstava Vášeň

 

Porota Cen Designbloku 2020

Pavlína Blahotová, šéfredaktorka časopisu Nové proměny bydlení; Petr Jansa, editor magazínu Esprit Lidových novin; David Kalista, šéfredaktor magazínu H.O.M.i.E.; Danica  Kovářová, šéfredaktorka Dolce Vita; Tereza Kozlová, novinářka a publicistka; Jiří Macek, kreativní ředitel Designbloku; Kristýna Mazánková, redaktorka Harper's Bazaar; Gabriela Marešová, šéfredaktorka magazínu PročNe; Valentina Nízká, šéfredaktorka ELLE; Eva Slunečková, vedoucí vydání ELLE Decoration; Matěj Šišolák, šéfredaktor ARCHITECT+; Jana Zielinski, ředitelka Designbloku

 

Charitativní projekt

Designblok každoročně podporuje také specifický neziskový nebo charitativní projekt. Letos je jím organizace Centrum Paraple, která pomáhá lidem s poškozením míchy s návratem do života. Designblok podpořil Centrum Paraple výtěžkem ze vstupného částkou 68 000 Kč.

 

22. 10. 2020

Při poskytování služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Rozumím